FODMAP FOOD

30.3.2016

MUISTUTUS: Kärsitkö kaksihaaraisista, kuivista tai karkeista hiuksista? Olaplex -tehohoitoja -20% alennuksella voi varata vielä tänään ja huomenna Studio Blankolle. Voit varata ajan nyt maaliskuun puolella ja käydä hoidattamassa kultakutrisi myöhemmin! Lisää infoa tästä.

Kotona on mukavaa kokkailla hyvää ruokaa, kun siihen varaa aikaa ja panostaa. Me pikkusiskoni kanssa ei venytetä penniä sataprosenttisesti kaupassa käydessä, eikä meillä ikinä ole pelkkää nuudelia tai makaroonimössöö ruokana euron kilo -budjetilla. Syy? Hyvinvointi ja terveydellisistä syistä erityinen ruokavalio. Noudatamme molemmat FODMAP -ruokavaliota, jossa ei syödä tiettyjä hiilihydraatteja sisältäviä ruoka-aineita, koska ne aiheuttavat mm. mahakipua ja turvotusta. Ruokavalio on hoitona IBS:ään eli ärtyneen suolen oireyhtymään. 

Fodmap-hiilihydraatteja on esimerkiksi näissä ruoka-aineissa: gluteenia sisältävät viljat (vehnä, ohra, ruis), kivelliset hedelmät (esim. luumu, persikka, mango...), palkokasvit, herneet, kaalit, sipulit, parsa, sienet, purkka, alkoholi, sokeri, laktoosi, fruktoosi ja siirapit. Tuossa oli yleisimpiä, ja lista kuulostaakin ihan hurjalta. Voi siis olla, että syöt todella terveellisesti, mutta mahasi ei siltikään voi hyvin. Apuna tähän on juuri FODMAP -ruokavalio.

Miten voi kokata mitään ilman yllä mainittuja ruokia? Helposti, korvaa vaan eri ruoka-aineella puuttuvan ainesosan ruuasta tai jättää sen kokonaan pois. Ruokavalioon käy mm. kaura, maissi, riisi, tomaatti, kurkku, lehtisalaatit, kesäkurpitsa, porkkana, peruna, paprika, pinaatti, munakoiso, raparperi, oliivit, idut, ruohosipuli, kevätsipuli, persilja, laktoosittomat maitotuotteet, gluteenittomat pastat, suurin osa pähkinöistä, ja rajoitettuna määrinä bataattia, kurpitsaa, maissia ja kaikkia marjoja ja hedelmiä.

Vaikuttaa hirmuisen vaikealta, mutta jokaisella noiden sieto on yksilöllinen, Minä voin syödä ruisleipää ja vähälaktoosisia tuotteita, ja pieniä määriä noita fodmappeja sisältäviä tuotteita. Ellillä on todella paljon huonompi sieto ja se noudattaakin tarkasti ruokavaliota. Silloin tällöin herkutellaan ja tietoisesti syödään kiellettyjä ruokia ja istutaan vuorotellen vessassa. Hyviä puolia tässä ruokavaliossa kuitenkin on, että sen takia pitää syödä terveellisesti ja säännöllisesti. Minulla esimerkiksi rasvainen ruoka alkaa heti imeydyttyään aiheuttamaan fibromyalgiakipuja käsissä.

En ole pitkään aikaan ostanut rasvatonta maitoa tai muita kovin rasvattomia tuotteita. Kun astma palasi tammikuussa flunssan jäljiltä, alkoi myös atooppinen iho pitkästä aikaa vaivata. Ihoni oli pitkään ihan täydellinen, enkä syksyllä pessyt tai rasvannut esimerkiksi kasvojani yhtään. Kädet tai sääret ei mulla ikinä kuivu. Kuitenkin nyt tarvitsen kortisoonipohjaisen rasvakylvyn päivittäin etten raavi itseäni hengiltä. Kehon autoimmuuni-, allergia- ja yliherkkyysjärjestelmät meni minulla vissiin jostain viruksesta vähän sekaisin ja astma ja atopia tekivät samaan aikaan paluun. Hyviä hoitovinkkejä atooppiseen ihoon otetaan nyt vastaan rakkaat lukijat! ♥

Talvisin monilla iho alkaa pakkasen ja kuivan ilman ansiosta kuivua, ja silloin ei todellakaan kannata välttää ruuan rasvoja ja ölyjyä. Salaatinkastikkeet, kookosöljy, pähkinät, avokadot sun muut sisäisesti kosteuttavat ihoa. Yllä olevan kuvan pikkukipossa on shotti Balance Oilia, joka sisältää kalaöljyjä, kasviöljyjä, vitamiineja ja antioksidantteja. Ei siis kalanmaksaöljyä ja rypsiöljyä, vaan tarkoin valittuja paljon hyödyllisempiä öljyjä. Helpottaa muuten fibromyalgian kipuihin ja parantaa myös muistiakin. Hörppään sitä 10 ml päivittäin.

Vihdoin minäkin päädyin ostamaan kookosöljyä. En pienenä tykännyt kookoksesta, mutta nyt olen alkanut tykkäämään sekä sen tuoksusta että mausta. Tuota voi tunkea joka ikiseen paikkaan ja ruokaan, käyttää vaikka saranoihin öljynä, mutta taas kaipailisin teiltä vinkkejä! Miten kookosöljy auttaa parhaiten kuivaan ihoon? Tiedättekö hyviä siitä tehtäviä maskeja jne? ♥

Loppuun vielä herkullinen suklaapläjäys eli rocky road.
Sulata suklaa, laita kaikki astiaan ja anna kovettua pakastimessa. Nauti.

Brunbergin laktoositonta suklaata (1 tumma levy, 1 vaalea)
kaurahiutaleita
saksanpähkinöitä
kookoshiutaleita
tuoretta appelsiinimurskaa
karpalonkuorta


14 kommenttia:

  1. Tuli mieleen että kookosöljyä voi ihan käyttää rasvana iholla, esimerkiksi yöksi! Se jättää tietty sellaisen kiiltävän pinnan ja ei siksi ehkä päivä käyttöön sovi. Itse oon myös putsannut meikkejä sillä ja käyttänyt hiusnaamiona! Mulla on myös atooppinen iho, ei kyllä lähelläkään yhtä hurjan kuuloinen kuin sulla, mä oon käyttänyt täsmähoitona ihottuma alueisiin Weledan skin food rasvaa, joka on ihan parasta! Ja koska ei sisällä kortisoonia, niin sitä voi sitten käyttää myös jatkuvasti. Toimii mulla ainakin kuiviin ihottumakohtiin kuin unelma :---)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tuota kokovartalon rasvaksi levittämistä oonkin miettinyt, mutta pitäisi keksiä ajakohta jolloin ei sotke joka paikkaa :D Putsaan meikkejä aqualan oililla, mutta tuo kookos voisi olla parempi tuoksunkin suhteen ;) Hei kiitos, pitää metsästää tuo rasva jostakin! Juuri tuo kortisonin käyttö vähän pelottaa...

      Poista
  2. Naurettavaa miten olevinaan syöt terveellisesti :D Tiesitkö, että alkoholikin kuuluu FODMAP kieltolistalle, ja sokeri mitä on suurimmassa osassa alkoholijuomista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otahan silimä kätteen ja kato, ne kyllä löytyy tuolta kirjottamastani listasta :) En nyt käsitä tuota "olevinaan" sanan merkitystä palautteessasi?

      Poista
    2. Kuten taudin nimestäkin käy ilmi (ärtyneen suolen oireyhtymä) suoli "ärtyy" kaikesta joka sisältää tiettyjä hiilihydraatteja. Jos niitä syö joka ruualla, suoli ärtyy jatkuvasti enemmän koko ajan ja tauti pahenee, mutta jos noudattaa ruokavaliota, ei suolta haittaa hirveästi jos silloin tällöin syö vähän em. yhdisteitä kun suoli ei ole jatkuvasti ärsytyksen alla. Joten sillon tällön voi ihan hyvin syödä ruokavalion ulkopuolisia asioita kuhan oppii tuntemaan mitä oma maha kestää. :)

      Poista
  3. Itsekkin mietin että miksi sanot noudattavasi tätä ruokavaliota vaikka silti ryyppäät ja syöt pikaruokaa? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vai että ryyppään ja syön pikaruokaa. Jos luit tekstin niin mainitsin, että silloin tällöin syödään myös kielletyltä listalta aineksia :)

      Poista
  4. Mä en tiedä miten kuivaharjaus sopii atoopikoille, mutta omaan keratosis pilarikseen se auttaa. Suihkussa käytän kropalle aina viimeisenä suolasaippuaa, ja sen jälkeen kevyesti kookosöljyä koko vartalolle :) Tää kombo on auttanu mua tosi paljon, iho ei kuivu! pahimpaan kutinaan yms käytän kuusenpihkavoidetta vielä päälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tiedosta! Pitääpä googlailla tuota suolasaippuaa :)

      Poista
  5. Vastaukset
    1. Canon EOS 600D, linssien tiedot löytyy sivupalkista :) ->

      Poista
  6. Mä olen tiedostamattani varmaan vähitellen siirtynyt tuollaiseen FODMAPin suuntaiseen ruokailuun myös. Itsellä tulee ainakin ihan järkyn paha olo ainakin kaaleista, palkokasveista, bataatista, lantusta, ja yhdestäkin kaljasta. purkasta ja kuivatuista persikoista ja luumuista oon myös luopunut. Mä en ole vaan aiemmin edes yhdistänyt tätä FODMAPiin tai ärtyvään suoleen, olen vaan tämmöisellä yritys-erehdys-periaatteella karsinut kaikkea pois mistä tulee huono olo. :D
    Jännä kun ruisleipää pystyn vetämään vaikka kuinka, mut sitten vehnä ja ohra on vähän et ei millään mene edes makunsa puolesta. Kai sitä on siedättynyt tuolle ruisleivälle niin hyvin. :)

    Ja aika hölmöä kritisoida jotain ruokavaliota noilta anoilta, jos ei yhtään tiedä, että missä määrin tämäkin sulle tuo apua. Eihän sitä nyt orjallisesti tarvitse _aina_ noudattaa jos oman kropan tilanne ei oo niin paha ja bileet vähän erikseen. Tässäkin tapauksessa ei kuitenkaan ole kuolemaksi jos sillon tällön ottaa jotain kielletyltä listalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen niin onnellinen, että voin itsekin ruisleipää syödä! Venhä taas pistää kauheen turvotuksen päälle. Nyt on varmaan helpompi valikoida ruoka-aineita, kun tiedät valiolle nimen! :) Olutta et varmaan voi juoda hiilihappojen ja gluteenin takia, ovat "kielletyllä" listalla.
      Ihan henkisen hyvinvoinnin kannalta on tosiaan pakko suklaaya ja viiniä välilä ujuttaa ruokavalioon :D Ja en tosiaan orjallisesti fodmappia noudata, koska minun massuni kestää suht hyvin kaikkea.

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥